In een portret draait alles om huid en haar: het gezicht en het haar moeten de juiste kleuren krijgen om tot een goede gelijkenis met de geportretteerde te komen. Hierbij luistert alles heel nauw. Iedere afwijking in de vorm of plaatsing van de diverse onderdelen van het gezicht kan deze gelijkenis al verstoren. Veel oefenen helpt daarbij, zoals in deze studie in olieverf van een portret ‘en profil’.

1. Potloodtekening
In de eerste fase is het belangrijk om een zorgvuldige potloodtekening te maken. Deze is met een gum eenvoudig te corrigeren en geeft tijdens het schilderen veel houvast voor de plaatsing van onder meer de ogen, neus, mond en het oor.

2. Juiste toonwaarde
Het model zit in dit geval tegen een grijze achtergrond geposeerd. Om later tot de juiste toonwaarde van de kleuren te komen, zet ik deze grijze achtergrond er eerst losjes in. De losse toets contrasteert later mooi met de precies uitgewerkte delen van het schilderij.

Auteur: Menno Balm
Lees het hele artikel in Atelier # 206 | mei/juni 2020

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief

* Vereist



Uitgeverij Arti gebruikt de gegevens die je op dit formulier verstrekt om je nieuwsbrieven van Atelier Magazine toe te sturen. Laat ons weten op welke manieren je van ons zou willen horen:

Je kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link "meld je af voor deze nieuwsbrief" te klikken in de voettekst van elke e-mail die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via info@uitgeverijarti.nl. We zullen je gegevens met respect behandelen. Bezoek www.ateliermagazine.nl voor meer informatie over ons privacybeleid. Door hieronder te klikken, stem je ermee in dat wij je gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u in te schrijven, erkent u dat uw informatie wordt overgebracht naar Mailchimp voor verwerking. Lees hier meer over de privacypraktijken van Mailchimp.